מגוון מאמרים מקצועיים על פתרונות תשלום וניהול בסביבה קמעונאית

גיבוי כבר הכנתם?


החשש הגדול ביותר כיום של קמעונאים הוא אי היכולת לקבל תשלום, במיוחד אמצעי תשלום אלקטרוניים כגון כרטיסי אשראי. כידוע לכל, קבלת אמצעי תשלום הוא לב ליבה של ההתנהלות הקמעונאית וזכות הקיום לבית העסק. ככל שהעולם מתקדם טכנולוגית, אנו נחשפים לאפשרויות תקשורת מגוונות, מהירות ומתוחכמות יותר, בהן אנו נעשים תלויים יותר ויותר.

התקלה שאירעה בשבוע שעבר בחברת שב”א ובחברת ריטליקס היא, ללא לספק, אחד הסיוטים הגדולים של הקמעונאי – נפילה של אפליקציית התשלום שתוצאתה היא אי יכולת הצרכן לבצע פעולה טריוויאלית של תשלום בכרטיסי אשראי.

איך ניתן להפיק את הלקח ולדאוג לגיבוי אמצעי התשלום?

מספר פתרונות לאמצעי גיבוי עומדים כיום בפני הקמעונאים שניתן לאמץ באופן מיידי:

  1. אפשרות לביצוע עסקאות off-line במקרים מסוימים.
    החיסרון בשיטה זו הוא שאין אישור בזמן אמת על יכולת הפירעון של הלקוח ועמידתו במסגרת האשראי.
  2. החזקת מסופי תשלום אלחוטיים כגיבוי בחנות, בנוסף לקופה.
    מספר רב של קמעונאים, בעיקר ברשתות, לא לוקחים סיכון ומחזיקים מסופי תשלום כגיבוי למקרה של תקלת תקשורת או תקלות אחרות. מסופים אלו יחסית זולים ואינם דורשים תשתית תקשורת, שכן הם מצוידים במודם עצמאי. לעיתים, לא ניתן לבצע פונקציות מתקדמות עם מסופים אלו, כגון ניהול פריטים, מלאי, כרטיסי מועדון וכו’, אך בשעת חירום בהחלט רצוי להשתמש בהם על מנת לקבל תשלום בכרטיס אשראי.
  3. שימוש בסכימות תשלום נוספות שאינן עוברות באותו המתג.
    בחו”ל, לדוגמה, מתג קבלת כרטיסי הדביט ומתג קבלת כרטיסי הקרדיט הם בדר”כ שונים. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא גיבוי למקרה שמתג אחד לא יעבוד. בארץ, כלל כרטיסי האשראי עוברים דרך מתג שב”א. כיום, כאשר עולה הנושא של הכנסת סכימת הדביט לישראל, רצוי שסכימה זו לא תסתמך רק על המתג הקיים, אלא על מתגים אחרים שעובדים ישירות מול הבנקים.
  4. שימוש בקובץ עדכון ישן יותר שהתקבל משב”א. המשמעות היא שיש להחליף  את הקובץ השגוי בקובץ קודם שהיה תקין. החיסרון – לא לכל הקמעונאים יש נגישות להחלפת הקבצים. זהו מהלך טכנולוגי שדורש התערבות של ספק התוכנה.

לסיכום:

אחד הלקחים המרכזיים מהתקרית של חברת שב”א הוא שאף בית עסק אינו חסין, בין אם מדובר בחנות בודדת ובין אם ברשת מרובת סניפים. לכן, חשוב להצטייד באמצעי גיבוי זמינים למקרים שכאלה.

    השאירו פרטים ונציגינו יחזרו אליכם בהקדם



    תנאי שימוש באתר מדיניות פרטיות אישור נגישות